Bisiklet Seçim Rehberi

Şubat 7, 2018 1 yorum 1715 okunma

Merhabalar arkadaşlar bloguma hoş geldiniz. 😉 Herkesin kafasını kurcalayan bu soruya detaylı bir cevap vermenin sırasının geldi. Forumlarda, facebookta gruplarda vs yerlerde bu bisiklet nasıldır sizce ? Alınır mı, parasına değer mi gibi sorulara cevap vermeyi düşünüyorum. Biraz ayrıntılı bir yazı olacak baştan söyleyelim, youtubedan video izleyen tayfa sıkılabilir onlara hitap etmeyecektir. Baktım çok okunuyor ilerde bir video da ben çekerim.

Hangi Bisikleti Seçmeli (Seni Seçtim Pikachu)

Arkadaşlar istediğiniz bisikleti seçerken acele etmemenizde fayda var. İkinci el siteleri aldığı bisiklet tipinden pişman olup değiştirmek isteyen yüzlerce insanla dolu. O yüzden neyi istediğinize iyi karar vermeniz gerekiyor. Pek çok türde bisiklet var. En bilinenleri dağ, yol/yarış,  şehir, tur ve katlanır bisikletler. Bunların üzerine tandemi, cyclo-crossu, gravel, fitness, fatbike, fixie gibi türleri de eklediğimizde listemiz oldukça kabarıyor. Burada bisiklet türlerinden uzun uzun bahsetmek istemiyorum yazı amacından sapmasın.

Aklınızda en başından beri şekillenen bir bisiklet türü vardır ama benim yegane tavsiyem şu yönde; Kiralayın, ödünç alın vs bir şekilde almak istediğiniz türde bir bisikleti deneyin. Hiç bir fotoğraf video vs. üstüne binip denemenizden daha iyi sonuç veremez. Bunun yanında bir de nerede kullanacaksınız ? Asfalt yollarda mı ? Arazi sürüşünde mi ? Karda veya kumda mı ? Yoksa uzun turlara mı çıkacaksınız çantayı takıp ? Ya da şehir içi hızlı ulaşım için katlayıp otobüse mi bineceksiniz ? Bir tür hepsine uyuyor diye bir durum yok. Öyle ki bir türü seçerken bir diğeri türün sahip olduğu bazı özelliklerden feragat edeceksiniz. Hepsinin tadı bambaşka. Bana sorarsanız hepsinden bir tane olacak. Şu ana kadar 4 ayrı türde bisikletim oldu, 3 tanesi hala garajımda duruyor. Ama ben hala başka modeller de eklesem diye düşünüyorum. Uzun lafın kısası seçeceğiniz bisiklet üstünde epey düşünmeyi ihmal etmeyin.

Bisiklete Ne Kadar Bütçe Ayırmalı (Pamuk Eller Cebe)

Bisiklet, iki tekerden çok daha fazlası aslında. Peki siz bir bisiklete ne kadar değer biçiyorsunuz ? Gönlünüzden bu güzel makine için ne kadar kopuyor? Telefon alırken binlerce liraya kıyan gönlünüz bisiklet alırken ne kadarına kıyacak? Bisiklet seçiminde konusunda bana soru soranlara ilk sorduğum sorudur: “Bütçe ne kadar?” Bisiklet söz konusu olduğunda cimri davranmanın, aman ne olacak iki teker işte hepsi aynı muamelesi yapmanın hiçbir manası yok. O açıdan bakarsanız 300-500 liraya da akıllı telefon var. Hatta çok çok ucuza süper akıllı flash tv telefonları bile var. Ama ne yapıyoruz yok efendim bunun kamerası iyiymiş, şarjı çok gidiyormuş vs. diyerek bütçemizi sonuna kadar zorlayıp en iyilerinden birisini almaya çalışıyoruz. Sizleri bisiklet konusunda da böyle düşünmeye davet ediyorum. Bu olaya heves edip gidip marketlerden demir yığını bisiklet alarak 1 ay içinde bırakanlar arasında yer almamak için bütçeyi zorlamak gerekiyor. Sadece bisikleti almakla da bitmeyecek orası ayrı konu. Bunun kaskı var, forması, km saati, matarası, ışıkları derken epey bir şey çıkacak ama ufak tefek şeyler bunlar. Zaten siz heves ettikçe bunlar vız gelip tırıs gidecek. Öğrenci halimle harçlığımı hep bisiklete yatırıyordum ama en büyük bahanem içkim yok, sigaram yok kumarım yoktu. 😀
Peki ne kadar bir meblayı gözden çıkaracağız. Belirlediğiniz fiyat 1000 TL ve altındaysa çok da düşünmenize gerek yok. O fiyatlara ölücülük, mezarcılık yapmadığınız taktide güzel bir bisiklet almak çok zor. Burada ücrete etki eden faktörler arasında almak istediğiniz bisikletin tipi oldukça etkili bir konu. Ve üzerindeki donanımlar. Eğer keyif ve performans almak istiyorsanız artan dolar kurunu da göze alarak cebinizden 1500 TL gibi bir miktardan az miktarla düzgün bir bisiklet alınamayacağını üzülerek belirtmek isterim. Ki piyasanın geçtiğimiz yıllara oranlar nasıl arttığını gördüğümden ben bile sıfır bisiklet almaya korkar hale geldim. Allah bu konuda sonumuzu hayır etsin.  Pamuk eller cebe girecek, belki bazı şeylerden feragat etmemiz gereksede emin olun harcadığıız paranın karşılığını sonuna kadar alacaksınız.

 

Bisiklet’in Donanımı (Abi bu kaç fites ?)

Evet gelelim asıl meseleye. Olay burada kopuyor. Bisikletin fiyatını etkileyen en önemli unsurlardan birisi üzerindeki parçaların modelleri ve kalitesidir. Bisiklet üzerindeki genel donanımları aşağıda görebilirsiniz.

Bisiklet Parçaları

Kalite arttıkça fiyat da artar. Bunun yanında bisikletin kadrosunun yapıldığı materyale göre de fiyat oldukça dalgalanır. Karbon, alüminyum, çelik vs. Aynı donanıma sahip bir karbon bisikletle alüminyum bir bisiklet arasında kaydedeğer bir fark göze çarpar. Peki bize en uygun donanımı nasıl seçeceğiz. Bisikletin üzerinde olması gereken donanım aslında sizin bisikletle ne yapmak istediğinize göre olmalıdır. Günlük gezintiler yapıcam diyorsanız tutup da en üst seviye kompenantlı bir bisiklet almanıza gerek yok. Performans ve dayanıklılık istiyorsanız kesenin ağzını açmanız gerekli. Bisikletlerdeki donanımlar dünya üzerinde belli başlı üreticiler tarafından üretilir. En bilineni elbet siz de duymuşşsunuzdur shimanodur. Shimano, Sram, Campagnolo ve Suntour sayılabilir. Bunların yanında maşa üreten Fox, Rockshox ( Sram’ın markasıdır), lastik üreten maxxis, continental, vittoria, kenda, cst gibi bir çok marka bulunmakta. Öğrenecek ne çok marka varmış değil mi ? Şimdi sizi üzmeyecek donanımlar nasıl başlar. Diamondback firması güzel bir karşılaştırma yapmış burada.

Kompanent Karşılaştırması

Basicten Proya doğru giden yolda ağırlık azalır, dayanıklılık ve performans da artar haliyle fiyat da artar. Mesela benim ilk dağ bisikletimdeki Shimano Deore donanımlar 20000 km yi aşkın süredir hala sağlamlar. Fakat zinciri ve fren balatalarını bir çok defa değiştirdiğimi de söylemem gerekiyor.

Buralarda da farklı karşılaştırmaları görmem mümkün.

Shimano & Sram & Campagnolo Yol Kompanentleri Karşılaştırması

 

Shimano & Sram & Campagnolo Dağ Kompanentleri Karşılaştırması

 

Shimano & Sram Dağ Kompanentleri Karşılaştırması

Şimdi diyelim ki A ve B markası olmak üzere fiyatları aynı farklı iki adet bisiklet var. A markasında ön ve arka aktarıcı(vites) Shimano Deore ve B markasında ise Sram X-3. Durum böyle olunca tercihimizi Shimanodan yana kullanacağız. Aynı paraya daha üst seviyede olan bir donanımı tercih edeceğiz. Fakat burada farklı bir etken daha var; Marka etkisi. Örneğin yerli bir bisiklet markası Shimano SLX model kompenantlı bisikleti 3000 liraya satarken yabancı adı duyulmuş bir marka aynı Shimano SLX setli bir bisikleti 4000 liraya satıyor. Burada tercihi hangisinden kullanacağınız size kalmış. Tabi bisikleti seçmemizde sadece etkili olan şeyler sadece vitesler değiller. Frenler, jant seti, kadro, sele, maşası, ağırlığı bir ton şey daha var. Örneğin kaliteli bir jant seti bisikletin akıcılığında oldukça büyük bir etkiye sahiptir.Ki bu sizin bisikletten aldığınız konfor ve keyifi çok etkileyecektir. Bir bisiklet üzerinde bulundurduğu donanımlarla kaliteli hale geliyor. Dağ bisikletinde havalı maşanın farkı, yol bisikletinde karbon maşa etkisi ve daha bir çok etken.

Güzel bir tur bisikleti. Yükle çantaları, malzemeleri asıl pedala diyor.

Bütçenizi belirlediniz farzedelim ki 2500 lira vereceksiniz. Tabi seçeceğiniz bisiklet tipini de belirlediniz. 2500 liraya kadar olan bisikletlerin bir listesini yapın. Tabi tutup da alt limiti 0’dan başlatmaya gerek yok. Listesini yaptığınız bisikletlerin donanımlarına bir bakın. Arada ne gibi farklar var ? Birisi Shimano Deore kullanırken diğerinde Altus mu var ? Veya birinde Tiagra groupset varken diğerinde Sora mı var ? Ağırlıkları nasıl ? Kadro aliminyum mu çelik mi ? Tıpkı akıllı telefon seçer gibi donanımı iyi olanı seçmelisiniz. Aynı parayı verip neden daha düşük donanımlı bir bisiklet kullanasınız ki ?

Bir diğer faktör de servis ve bakım imkanları. Araştırın bakalım seçtiğiniz marka satış sonrasında ne kadar destek veriyor. Ürününün arkasında duruyor mu ? Sizden kaynaklanmayan hatalarda parça değişimi garantisi veriyorlar mı ? Benim bisikletimin kadrosu çatladığında ücretsiz değiştirip bir üst model kadro yollamıştı Accell Bisiklet. Her firma bunu yapar mı bilemiyorum. Tabi tutup kadroyu çatlatıp da yenisini beklemenin bir manası yok haliyle. Bu arada bisikletinizin ömrünü uzatmak için ufak tefek bakımlarını da sizin yapmayı öğrenmenizi tavsiye ediyorum. Basit şeyler için tamircilere onlarca lira bayılmanıza da gerek yok hani. Baktınız beceriyorsunuz kendi atölyenizi bile kurarsınız.

Bir özet geçelim. Bisikletle keyifli zamanlar geçirmek istiyorsanız bütçeyi mümkün olduğunca yüksek tutmanız gerekiyor, ayrıca pişman olmamak için seçeceğiniz bisiklet türü de oldukça önemli, en önemlisi sizin bu konudaki hevesiniz ve isteğiniz. Nankör bir şey bisiklet. Bir hafta binmeyin acısını sizden çıkarır. Nefes nefese bırakır. Mümkün olabildiğince üstünde olmanız gerekiyor. Bir yerden sonra hastalık haline geliyor orası başka konu. Bisiklet seçimi ile ilgili bisiklet camiasından çok sevdiğim bir abim olan Gökhan Kutluer‘in de bir yazısı var onu da buradan okumanızı tavsiye ediyorum. Aklınıza takılan sorular varsa sosyal medya veya iletişim sayfası üzerinden iletişime geçebilirsiniz. Keyifli pedallamalar.